Content marketing - jak tworzyć treści, które sprzedają?

Studio A4 | Agencja Reklamowa - przecinek projektowanie graficzne
Na przestrzeni ostatnich lat content marketing znacznie zyskał na znaczeniu. Pomogły w tym wtyczki adblock, pomaga w tym również kształtująca się w nas świadomość marketingowa. Dziś reklama musi być czymś więcej niż sloganem oprawionym w grafikę i chwytliwy jingiel. Wyzwanie stanowi skuteczne dotarcie do odbiorcy oraz utrzymanie jego zainteresowania. Dzisiejszy wpis przybliża realia content marketingu i wyjaśnia mechanizmy, które stoją za tą strategią reklamową.
Studio A4 | Agencja Reklamowa - przecinek projektowanie graficzne

Spis treści artykułu:

Co to jest content marketing?

Pojęcie “content marketing” oznacza w dosłownym tłumaczeniu “marketing treści” i to jest już wskazówka, z czym będziemy mieć do czynienia. Praktyczne znaczenie tego hasła odnosi się do interakcji i wyzwalania określonej formy zaangażowania wśród odbiorców. Może to być udostępnienie reklamy na swoich mediach społecznościowych, zamówienie większej ilości produktu czy wzięcie udziału w zabawie z nagrodami. Istotnym celem content marketingu jest przyciąganie i aktywne budowanie społeczności, co przełoży się na bazę stałych, lojalnych klientów. 

Strategia ta ma za zadanie sprzedawać tak, by klient sam chciał dokonać ponownej transakcji; odchodzi się tu od koncepcji “sprzedać wszystko każdemu”. Co więcej – w content marketingu nie ma miejsca na ślepe trafy czy jednorazowe “złote strzały”. To strategia stawiająca na maksymalną świadomość podejmowanych działań oraz systematyczne, zaplanowane ruchy z gotowym do uruchomienia planem awaryjnym. Agencja reklamowa chcąc stworzyć skuteczny content marketing, musi uprzednio przeprowadzić obszerny audyt treści i wywiad potrzeb, na podstawie których tworzy się brief.

Content marketing - jak tworzyć treści, które sprzedają?​

Jak tworzyć treści, które sprzedają?

Wiedząc już, czym jest content marketing zapewne chcesz się dowiedzieć, jak sprawić, by content zwiększał Twoje zyski. Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, nie istnieje bowiem formuła, która sprawi, że wdrożenie jej automatycznie wygeneruje nam sprzedaż.Dobrej jakości strategia opiera się na analizie takich kwestii, jak:

  • Cel marketingu – co chcesz osiągnąć poprzez podejmowane działania reklamowe? Czy ma to być dotarcie do nowych klientów, wzrost świadomości na temat marki, przedstawienie nowego produktu, poinformowanie o rabacie, a może coś innego?
  • Forma marketingu – jakich zabiegów, środków i narracji użyjesz podczas działań marketingowych? Pamiętaj, że inny odbiór da komunikacja bezpośrednia, luźna, nieformalna, a zupełnie inny komunikacja oficjalna, per “Szanowni Państwo”.
  • Grupa docelowa – do kogo będziesz kierować swoje działania, kto ma być głównym odbiorcą treści? Segmentacja klientów i tworzenie persony reklamowej pozwala nie tylko zwiększyć skuteczność, ale i efektywnie wykorzystać środki na kampanię.
  • Kanały komunikacji – jakimi ścieżkami chcesz docierać do swoich odbiorców? Błędem jest zamykanie się tylko na jeden kanał dystrybucji treści, np.firmową stronę www; warto tutaj wykorzystać moc social mediów, forów czy portali zewnętrznych.
  • Działania konkurencji – jak wyglądają kampanie Twoich konkurentów, które osiągnęły sukces? Sprawdź, co się sprawdza w obszarach komunikacji, które już wcześniej wykorzystali inni przedsiębiorcy z Twojej branży i staraj się przewidzieć ich ruchy.
  • Osiągane wyniki – czy opracowana przez Ciebie strategia pozwoliła Ci osiągnąć założone cele? Jeśli tak, to zastanów się, co możesz ulepszyć, jeśli nie, podejmij działania naprawcze w oparciu o analitykę danych i skuteczność treści.
Studio A4 | Agencja Reklamowa - marissa grootes 837JygbCJo unsplash

Dobre praktyki w content marketingu

Jeśli jesteś osobą, która po raz pierwszy spotyka się z content marketingiem, to musisz wiedzieć, że nie wszystkie zabiegi się sprawdzają. Istnieje pewien niepisany zbiór zasad – nazwijmy ją “listą dobrych praktyk” – które warto przestrzegać tworząc treści. O tym musisz pamiętać podczas opracowywania strategii content marketingowej:

  • Unikaj argumentu najniższej ceny – zawsze znajdzie się ktoś tańszy, poza tym klient coraz częściej woli zapłacić więcej, ale mieć w zamian znacznie lepszy produkt.
  • Regularnie przypominaj o sobie klientom – aby nie stać się marką zapomnianą, postaraj się wejść w interakcję z konsumentem około 5. i 20. dnia miesiąca.
    Jakość, nie ilość – w pamięci konsumenta zostają te reklamy, które okazują się najlepiej dopracowane i najciekawsze, nie zaś te najczęściej emitowane.
  • Nie usuwaj nieprzychylnych komentarzy – social media mają to do siebie, że łatwiej w nich wyrazić krytykę, a jako profesjonalista musisz umieć na nią odpowiadać.
  • RTM to Twój przyjaciel – nawiązywanie do świeżych tematów jeszcze bardziej przyciąga uwagę, dlatego w strategii contentowej wplataj real time marketing.
  • Konkurencja to też Twój przyjaciel – implementuj te rozwiązania, które się sprawdziły i pamiętaj, że możesz uczyć się na błędach Twojej konkurencji bez ich popełniania.
    Wykonuj testy A/B – równoległe uruchomienie dwóch różnych kampanii pozwala Ci sprawdzić, które zabiegi i formy komunikacji okazały się skuteczniejsze.
Content marketing - jak tworzyć treści, które sprzedają?​

Jakie działania podejmować w ramach content marketingu?

Content marketing najczęściej jest utożsamiany z cyklicznym wysyłaniem newslettera na skrzynki e-mail oraz z prowadzeniem mediów społecznościowych. Jednak to tak naprawdę dwie z wielu opcji, które wzajemnie się uzupełniają, tworząc komplementarną strategię marketingową. Coraz popularniejsze staje się tworzenie blogów firmowych, które pozwalają tworzyć wizerunek eksperta, a przy okazji umożliwiają wdrożenie skutecznego SEO.

Podobnie działają artykuły sponsorowane, które warto opublikować na stronach branżowych czy w tematycznej prasie. Content marketing może przybierać również alternatywne formy – wideoporadniki, webinaria, e-booki czy nawet podcasty tematyczne. W teorii założenia content marketingu wydają się być oczywiste, w praktyce jednak wiele firm o nich zapomina. Jesteśmy dla Ciebie – wykorzystaj nasze doświadczenie i wiedzę do osiągnięcia sukcesów w biznesie. Jako agencja marketingowa jesteśmy specjalistami w zakresie skutecznego marketingu. Sprawimy, że Twoja reklama online stanie się widoczna, social media chętniej odwiedzane, a strona internetowa zachęci odbiorców do interakcji!

Paweł Fijałkowski STUDIO A4 | Agencja Reklamowa - Gdynia, Gdańsk, Trójmiasto​

Współzałożyciel STUDIO A4, gdyńskiej agencji reklamowej, która od 2007 roku zdobywa zaufanie klientów w Trójmieście. Moja pasją jest tworzenie skutecznych i kreatywnych rozwiązań marketingowych przekładających się na sukcesy naszych partnerów biznesowych. W życiu prywatnym, w wolnym czasie staram się być aktywny, w sezonie letnim pływam na kitesurfingu. Moje podejście do biznesu opiera się na zaangażowaniu, precyzji i budowaniu silnej tożsamości marki naszych klientów. 

Zacznijmy Twój projekt już dziś!

Masz pytania czy pomysły, które chcesz z nami omówić? Świetnie!
Zadzwoń do nas, lub napisz – chętnie porozmawiamy i doradzimy najlepsze rozwiązania dla Twojej marki. Czekamy na Twój telefon!