Studio A4 | Agencja Reklamowa - przecinek projektowanie graficzne

Każda osoba wie, że o atrakcyjności danego produktu w dużej mierze stanowi jego opakowanie. Pomijając kwestie pragmatyczne, jak na przykład czytelność czy logiczny układ, projektowanie graficzne ma na celu zachęcić użytkownika do interakcji. To właśnie otoczka graficzna sprawia, że przedmiot przyciąga uwagę, budzi określone emocje czy skojarzenia. Znajomość trendów w projektowaniu graficznym z pewnością ułatwi stworzenie atrakcyjnej treści!

Studio A4 | Agencja Reklamowa - przecinek projektowanie graficzne

Spis treści artykułu:

Niezawodne style projektowania

We współczesnym projektowaniu istnieje pewna kanoniczna pula stylów, zabiegów i trendów, które stają się ponadczasowe. Co więcej – wiele z nich jest uniwersalna, nadająca się zarówno na wizytówkę kancelarii prawnej, okładkę branżowego tygodnika czy plakat promujący film. Nasza agencja marketingowa powszechnie wykorzystuje takie style, jak:

  • Minimalizm – prawdopodobnie najpopularniejszy i najczęściej spotykany styl w każdej dziedzinie związanej z projektowaniem, w tym też projektowaniem graficznym.
  • Maksymalizm – szczególnie popularny w typografii i grafice reklamowej wymaga od twórcy odwagi i wyczucia w mieszaniu jaskrawych kolorów i zróżnicowanych wzorów.
  • Nowoczesny surrealizm – stojąc w silnej opozycji do regularnego odzwierciedlania rzeczywistości, surrealizm przyciąga spojrzenia swoją nierealną formułą.
  • Modernizm – bardzo szerokie pojęcie mieszczące w swoich ramach zarówno bauhaus, jak i brutalizm, w modernizmie praktycznie każdy znajdzie coś dla siebie.
  • Retro – pod tym pojęciem rozumiemy wszelkie odwołania do przeszłości, np. powrót do lat 90-tych, gdzie dominowały piksele, neonowe gradienty czy efekt ziarnistości.

Należy jednak mieć na uwadze, że poza uniwersalnymi stylami projektowania, agencja reklamowa powinna uwzględniać aktualne trendy. Dzięki temu przygotowane treści mają szansę szybciej i lepiej przebić się do świadomości odbiorców.

Projekt graficzny ulotki produktowej | INTERDOOR | 2
Studio A4 | Agencja Reklamowa - ulotka Interdoor StudioA4 2

Z czego wynikają trendy w projektowaniu graficznym 2024?

Istota mody panującej w projektowaniu graficznym definiowana jest przez otaczającą nas rzeczywistość. Ta z kolei budzi w nas dużo niepokojów, lęków, stresu i napięcia: toczące się konflikty zbrojne na Ukrainie, w Strefie Gazy, Afganistanie czy Górskim Karabachu to tylko najbardziej jaskrawe przykłady. Do puli czynników przytłaczającej nas rzeczywistości należy zaliczyć niestabilność ekonomiczną, pogarszającą się sytuację klimatyczną, jak również prywatne problemy. Dobra agencja marketingowa będzie używać reklamy jako swoistego remedium, pewnej ucieczki od szarości, monotonii czy bolączki dnia codziennego. Jak będą wyglądać trendy w projektowaniu graficznym w 2024 roku? Przeanalizujmy formę, kolor i treść oraz rozwiązania, które będą miały niebagatelne znaczenie.

Studio A4 | Agencja Reklamowa - sandra seitamaa M 9xkmuzaAE unsplash
Studio A4 | Agencja Reklamowa - FOnt

Kolor roku i font roku

Każdy, kto choć otarł się o branżę związaną z komunikacją wizerunkową słyszał o Pantone. To przedsiębiorstwo, a zarazem nazwa skali kolorów, która stanowi podstawę współczesnej poligrafii. Jak co roku, tak i w tym Instytut Pantone wskazał barwę wiodącą w trendach na 2024 rok. Colour of The Year został 13-1023 Peach Fuzz, czyli odcień łagodnej brzoskwini, która reprezentuje dobroć, życzliwość, łagodność. Taka barwa roku jest nieprzypadkowa, bowiem ma zachęcić odbiorcę na szeroko pojętym czynieniu dobra: od zadbania o swoje zdrowie przez wsparcie najbliższych aż po troskę o wspólny byt. Spodziewajmy się zatem pastelowych barw na czele z wspomnianą brzoskwinią w otaczającej nas przestrzeni.

Nieco inaczej wygląda wybór fontu roku, który ogłaszany jest przez platformę FIverr. Tu analizowane są najchętniej wybierane i najczęściej klikane fonty, a następnie najpopularniejsze z nich zostaną “wycenione” pod kątem tego, w jakich kampaniach reklamowych zostały użyte i jaki szacowany przychód wygenerowały. Fiverr Font of the Year 2024 został Montserrat, który łączy minimalizm z nowoczesnością. Bezszeryfowy font doskonale sprawdza się zarówno do publikacji offline, jak i online dzięki swoim łagodnym liniom i geometrycznym kształtom. Wszechstronność i popularność Montserrata wskazuje, że każda dobra agencja reklamowa wykorzysta ten font nieraz w swoich projektach.

Wsparcie ze strony AI

Wpływ sztucznej inteligencji na codzienna pracę da się odczuć w zdecydowanej większości branż. Nie inaczej jest z branżą reklamową, która już teraz ma do swojej dyspozycji szereg narzędzi AI. Dzięki nim może nie tylko zainspirować się w tworzeniu treści, ale wręcz wygenerować gotowe grafiki, wzory czy nawet najbardziej absurdalne treści. Wśród najpopularniejszych rozwiązań warto wskazać:

  • DALL-E – doskonały program do grafik abstrakcyjnych, zamieniających hasło w obraz
  • Designs.ai – generator gotowych treści wizualnych, np. obrazków na social media
  • Midjourney – program tworzący treści możliwe do profesjonalnego wykorzystania
  • Canva AI – funkcja wspierająca grafika pracującego nad projektem w Canvie

Doskonale znany wszystkim Chat GPT był, jest i będzie nadal wykorzystywany do przygotowywania treści. Należy jednak uważać przed zbyt pochopnym wrzucaniem tekstu do zasobów online, gdyż algorytmy Google toczą zaciętą batalię pozycjonerską z gotowymi opisami czy artykułami umieszczanymi na stronach www.

Agencja Reklamowa Puck - Twoje profesjonalne rozwiązanie reklamowe | Studio A4​

Tekst w projektowaniu graficznym

Wiadomo już, że tekst powinien nie tylko dobrze się czytać, ale też przyjemnie wyglądać. Układy kolumnowe i dzielenie treści zamiast tworzenia ściany tekstu to absolutna podstawa w przypadku katalogów czy witryn internetowych. Nie można zapominać, że poza pytaniem “co piszemy”, musimy odpowiedzieć na kwestię “jak piszemy”. Jak prowadzić narrację z wykorzystaniem projektowania graficznego? Niezawodną metodą jest oddziaływanie wizualne i pobudzenie wyobraźni odbiorcy poprzez storytelling i narrację pierwszoosobową. Informacja powinna obudowana taką formą, by kojarzyła się z rozmową ze znajomym lub krewnym, z którym lubi się spędzać czas. 

Praktyczny aspekt storytellingu nie jest łatwy, potrzeba sporego zaangażowania w tworzoną treść. Suche, robotyczne teksty generowane przez AI mogą okazać się sztampowe w odbiorze. Czytelnik powinien czuć się zaproszony do zwiedzania treści; jego obecność nie powinna opierać się na bezmyślnym wertowaniu katalogu, pośpiesznym scrollowaniu strony internetowej czy błądzeniu pustym wzrokiem po billboardzie. Jeśli jest to możliwe, postaw na personalizację treści, jeśli nie bezpośrednio do odbiorcy, to do osób znajdującej się w pewnej puli segmentacji. Tą kwestią również zajmie się nasza agencja marketingowa z Gdyni – tworzenie treści, typografia i projektowanie z użyciem tekstu nie są nam obce!

Paweł Fijałkowski STUDIO A4 | Agencja Reklamowa - Gdynia, Gdańsk, Trójmiasto​
Autor wpisu na blogu:

Cześć! Nazywam się Paweł Fijałkowski i od ponad 15 lat, wspólnie z zespołem STUDIO A4, pomagam markom z Trójmiasta budować rozpoznawalny wizerunek. Stawiam na kreatywne rozwiązania i dbałość o detale, bo wierzę, że każda marka zasługuje na to, by zostać zauważoną.

Po godzinach łapię wiatr na kitesurfingu – to moja odskocznia i źródło inspiracji. Chcesz wyróżnić swoją firmę? Z chęcią pomogę Ci to osiągnąć! 😊

Paweł Fijałkowski

Przeglądaj inne artykuły na naszym blogu!