Jak efektywnie budować strategię marketingową dla małych i średnich przedsiębiorstw?​

Studio A4 | Agencja Reklamowa - przecinek projektowanie graficzne

Prowadzenie małej lub średniej firmy to dziś cały szereg szeroko zakrojonych działań, nie tylko dostarczanie klientom produktów lub usług, nie tylko dbanie o pracowników, ale także planowanie, budowanie i wdrażanie odpowiednio dopasowanej strategii marketingowej. To właśnie ona pozwala na stworzenie właściwego obrazu przedsiębiorstwa w oczach potencjalnych klientów, a co za tym idzie także zainteresowanie ich i efektywne pozyskanie. Jak skutecznie budować i wprowadzać w życie strategię marketingową w małej lub średniej firmie?

Studio A4 | Agencja Reklamowa - przecinek projektowanie graficzne

Spis treści artykułu:

Rola i znaczenie strategii marketingowej

Strategia marketingowa to jeden z kluczowych elementów każdej firmy. To solidny, odgrywający niebagatelną rolę filar działalności, który w bezpośredni sposób wpływa na jej efektywne funkcjonowanie. Specjaliści szacują,  że posiadanie jasno określonej strategii marketingowej oraz podążanie za nią w codziennych działaniach marki zwiększa szansę na sukces nawet o 50%! Mówią o tym między innymi statystyki amerykańskiego przedsiębiorstwa HubSpot z kilku ostatnich lat.

Jak efektywnie budować strategię marketingową dla małych i średnich przedsiębiorstw?​

Jak stworzyć strategię marketingową firmy?

Wiemy już jak istotna dla każdej marki jest właściwie opracowana i wdrożona ścieżka działań marketingowych. Nasuwa się więc kolejne pytanie: co powinno się na nią składać? Z jakich elementów należy budować marketing dla średnich firm i małych działalności?

Studio A4 | Agencja Reklamowa - unseen studio s9CC2SKySJM unsplash

Określ swoje cele

Przede wszystkim należy zastanowić się nad tym, co chcemy osiągnąć poprzez wdrożenie strategii. Aby w sposób efektywny i mierzalny rozwijać markę, musimy bowiem wiedzieć, na jakich celach zależy nam najbardziej. Założenia te najlepiej jest formułować za pomocą metody SMART.
Zgodnie z nią nasze cele powinny być:

1

Konkretne (ang. specific)

na przykład pozyskanie 5, 20, 50 nowych klientów w kolejnym kwartale, zwiększenie konwersji o 10% w ciągu kolejnych 6 miesięcy. Kluczowe jest tu ustalenie mniej lub bardziej dokładnego punktu do osiągnięcia, jak i czasu, jaki chcemy na to przeznaczyć.

2

Mierzalne (ang. measurable)

czyli takie, które jesteśmy w stanie zweryfikować i zmierzyć. W ten sposób będziemy mogli na bieżąco obserwować czynione postępy, jak i niwelować ewentualne niedoskonałości.

3

Osiągalne (ang. achievable)

stawiajmy przed sobą zadania i cele ambitne, ale jednocześnie takie, które będziemy w stanie realnie wykonać i zdobyć w określonym przez siebie czasie. Warto tu wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników, jak chociażby budżet firmy, liczbę jej pracowników, czy jej zasięg i rozpoznawalność.

Content marketing - jak tworzyć treści, które sprzedają?​
4

Adekwatne (ang. relevant)

cele naszej strategii marketingowej muszą być również spójne z polityką, misją i założeniami naszej firmy. Powinny one być istotne dla rozwoju marki, ale jednocześnie dobrze korespondować z jej priorytetami i ogólną strategią.

5

Określone w czasie (ang. time-bound)

ostatnia z cech dobrego celu to niejako podsumowanie części punktu pierwszego. Mowa tu o istotnej roli dokładnego określenia swoich założeń w czasie. Ustalone ramy czasowe działania pozwolą nie tylko lepiej określić jego efektywność, ale będą także swego rodzaju motywacją. 

Strategie Marketingowe i Reklamowe

Rola i znaczenie strategii marketingowej

Strategia marketingowa to jeden z kluczowych elementów każdej firmy. To solidny, odgrywający niebagatelną rolę filar działalności, który w bezpośredni sposób wpływa na jej efektywne funkcjonowanie. Specjaliści szacują,  że posiadanie jasno określonej strategii marketingowej oraz podążanie za nią w codziennych działaniach marki zwiększa szansę na sukces nawet o 50%! Mówią o tym między innymi statystyki amerykańskiego przedsiębiorstwa HubSpot z kilku ostatnich lat.

Studio A4 | Agencja Reklamowa - marissa grootes 837JygbCJo unsplash

Określ i poznaj swoich klientów

Nie da się wdrażać działań marketingowych bez ustalenia i ścisłego określenia do kogo są one kierowane. Dlatego też jednym z filarów budowania strategii jest określenie naszej grupy docelowej, czyli tak zwanego targetu.

Korzystając z nowoczesnych narzędzi lub korzystając z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej możemy poznać przedział wiekowy, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy zainteresowania osób zaliczanych do naszej grupy docelowej. Znalezienie, a następnie precyzyjna analiza grupy docelowej pozwoli na odpowiednie ukształtowanie dalszych działań. Określenie targetu marki ma ogromny wpływ przede wszystkim na to, jaki sposób komunikacji, ale i środki przekazu wybierzemy. Znając cechy i preferencje osób z naszej grupy docelowej będziemy w stanie dotrzeć do nich znacznie skuteczniej i bardziej efektywnie, zainteresować je i zatrzymać na dłużej przy naszych produktach czy usługach.

Strategia marketingowa
– o czym jeszcze pamiętać?

Nowoczesna strategia marketingowa to cała gama szeroko zakrojonych działań, którym warto poświęcić należytą uwagę i czas. To nie tylko poznanie swoich klientów, zainteresowanie ich i przyciągnięcie. To również na pozór niezauważalne, choć niezwykle istotne elementy UX, takie jak:

  • szybkość ładowania strony,
  • responsywność i intuicyjna nawigacja witryny,
  • prosty i sprawny proces zakupowy,
  • dostęp do informacji i dobry kontakt z przedstawicielami firmy,
  • i wiele innych.

Zdecydowanie warto także na bieżąco monitorować działania konkurencji; sprawdzać szybkość działania firmowych stron, ale też oferty, promocje, sposoby i drogi komunikacji. Sprawdzanie i analizowanie postępowania konkurencji pozwoli nam nie pozostawać w tyle za innymi, a co za tym idzie utrzymać równe szanse w starciu o uwagę klienta. 
Zapraszamy do naszej agencji marketingowej Studio A4 z Gdyni, zaplanujemy dla Was profesjonalną strategię marketingową dla Waszej firmy!

Studio A4 | Agencja Reklamowa - getty images E6HSlZAhj5A unsplash
Paweł Fijałkowski STUDIO A4 | Agencja Reklamowa - Gdynia, Gdańsk, Trójmiasto​
Autor wpisu na blogu:

Cześć! Nazywam się Paweł Fijałkowski i od ponad 15 lat, wspólnie z zespołem STUDIO A4, pomagam markom z Trójmiasta budować rozpoznawalny wizerunek. Stawiam na kreatywne rozwiązania i dbałość o detale, bo wierzę, że każda marka zasługuje na to, by zostać zauważoną.

Po godzinach łapię wiatr na kitesurfingu – to moja odskocznia i źródło inspiracji. Chcesz wyróżnić swoją firmę? Z chęcią pomogę Ci to osiągnąć! 😊

Paweł Fijałkowski

Przeglądaj inne artykuły na naszym blogu!